Wednesday, March 19, 2008

Buat Baik

Pagi ni mood aku biasa2 je ok. Gi skolah mcm biasa. Tiba kat skolah, jumpa si Mehnosh. Masa ni okeh je ... dia ala2 bengkek bila aku tutup balik shutters tu, mana tak nya, tempat ko kat tgh okeh le. Tempat aku kat tepi tingkap ni ... silau le makcik. Tu tak pe lagi, dia bukak tingkap sbb kata sejuk. Dah pakai baju sejuk pon kata sejok ke lagi. Tak paham aku. Semuanya masih ok lagi tu, sampai le ada org ketuk pintu. Dia ni, okehlah ada byk dan byk kawan, sbb peramah kan :P. Dua org minah dari Msia masuk, org Kuching kut, sbb aku nampak patung kucing sekor ngan sebotol lada sulah. Teringat plak kat si Mutton and si Blacky. Anyway ... duduk je ketiga2 org tu, mula le bersembang. Mula2 tak le kuat sgt, tapi makin lama makin sonok agaknya bercerita. Lagi rancak, lagi kuat. Aku ni plak kepala tgh serabut nak buat keje. Bila org sok sek sok sek "berlabun" ni, sungguh le mengganggu concentration aku. Tempat dia depan tempat aku key. Aku ni beringat2 gak le, nak tego ke tak nak ... tapi memandangkan dorang semakin ligat "berlabun" aku pon bukak le mulut - "I'm sorry, I hate to say this - but can you all keep it down a bit? Or if you want to, there's a vacant classroom outside." - Rasanya "tegoran" aku tu tak le kaso kan, aku siap kasik cadangan lagi. Kelas kosong tu bukannya jauh, sebelah lab ni je, alahai 5-6 langkah je. Lagi selesa. Dorang dgn tersengeh2 kata sori and angkat punggung sambung berlabun kat luar. Kat luar kat mana, aku tak tau dan tak nak tau. Lepas tu, Mehnosh masuk balik kat sini. Aku pon apologise le lagi sekali. Tak nak le bermasam muka kan tapinya muka kawan dah masam mcm buah plum kecut yg buat asam masin tu! Dia kata "I should say sorry, but I have not met them for a long time" - mcm unwillingly je kena cakap. Mulut aku dah ringan je nak sambung, tapi bila dipikirkan balik, usah le buang masa. Ni orang jenih tak makan saman nyer. Dah le "terpaksa" kata sorry kat org, pas tu nak kasik alasan lagi (yg as if - "aku tak buat salah"). Ko makcik jaga2 sikit ... buat baik ngan aku. Ko tu dah byk melanggar peraturan kat lab ni, jangan nak lebih2. Dah byk kali org kasik warning jgn pass door code kat org lain, dia tak reti2 bahasa. Anak2 dia yg tiga ekor tu kuar masok kuar masok mcm dorang punya lab - baik time mak dia ada or tak ada. Tu tak termasuk guna computer and printer. Kertas lagi - that is one scarce thing here ok, guna pantry tu dah semmgnya le kan. And the telephone. Tu ari lab ni dah diberi reminder sbb bil telefon melambung naik utk beberapa bulan. Ada some calls made from the lab to the city and metroplolitan area yg lasted 2-3 hours each ok!!!! Dah tu the same number gak yg dorang rekod. Mostly all kat lab ni jarang2 guna tipon lab, and that's the truth - baik me, K.Yuss, Bill and even si Su. Si Geoff dah le jarang ade, si Zayed, Lynn, Helen, Joy pon jarang gak. Nak call pon, sumenya within the campus. Yang slalu buat call ialah si makcik sekor ni, and a few times gak le I've caught the kids using the phone. Kalo sume org deny tak buat .. kita kena la investigate sape yg ada access to the lab kan ... kan ... kan ... Sori le, aku ni byk diam, tak nak byk keriau sana keriau sini, tapi jgn dicabar aku ni. Buat baik berpada2, tapi bila org tak bleh nak appreciate ... kita kasik "cantas" sama dia.

No comments: